Pålkem 2009



Så kommer nu äntligen en liten sammanfattning av en lärorik helg i Pålkem. Tyvärr åkte inte kameran fram förrän i slutet och jag inser att jag nog inte varit alltför fokuserad på fotograferingen då många bilder blivit för mörka, oskarpa och ofokuserade. Färgerna har också blivit lite konstiga ser jag i efterhand. Jag hade nog alltför fullt upp med mig själv, Dexter och att suga in allt som bara gick... Både genom att titta, lyssna och sedan försöka genomföra själv. 

Jag och Jenny körde upp redan fredagkväll, vi lämnade kusten efter en liten sightsseeing i Boden (vägbeskrivningen och GPS:en var inte riktigt överens). Efter att ha följt Jokkmokksvägen i många många mil, hittade vi äntligen fram till Edeforsbron och kunde svänga höger. Enligt vår vägbeskrivning var det sedan bara att köra rakt fram i ca 4 mil tills vi kom fram till en konsumbutik. Och vi körde rakt fram.. tills... vi inte kom rakt fram nå mer. Antingen kunde man svänga höger eller så vänster. Jag och Jenny svängde vänster. Hittade ett hus med människor ute på gården så vi stannade och frågade efter vägen och vars vi egentligen hamnat. I skogen. Efter en lite alltför detaljerad vägbeskrivning visade det sig att vi skulle svängt höger. Vägen svängde enligt uppgift här lite och fortsatte sedan rakt fram över en järnväg. Hrmm, hrmm vägbeskrivaren :). När vi äntligen siktat konsumbutiken kom nästa problem. Jenny, som har fobi för uppstoppade djur, kom som tur var på detta i hallen i den tidigare konsumbutiken. Jag går alltså in i allrummet. hälsar på de som redan kommit och börjar sedan räkna upp de uppstoppade djuren. Och det var inte bara ett uppstoppat djur. Mina djurkunskaper sattes på prov och jag inser här att jag måste plugga lite djurnamn. Dessa fick åka in i det tidigare kylrummet och därmed var kusten någorlunda klar. Dagens bedrift avklarad! 

Lördagen bjöd på ordentliga västanvindar och lärorika arbetspass med teori och praktik om vartannat. Lydnadspass med sidgående och line up (upp till tio hundar/förare på linje) tränades flitigt vid första övningen. Här tillkom teoretiska implikationer om allt ifrån den lilla valpens kontaktsökande till timing, positiv belöning och lydnadskrav. Lydnaden var egentligen det jag och Dexter hade mest huvudbryderi kring under hela kursen, jag i fokus, tydlighet/konsekvens och Dexter i fokusering och social träning. Vår duktiga instruktör var tydlig med att lydnaden måste sitta inför jakten och jag håller med fullständigt. 

Därefter åkte vi till  mera skogsmarker och prövade lite markeringar. Och ja, Dexter hämtade faktiskt dummisen. Efter att ha gjort sina behov.. Detta hade jag och Dexter delade meningar om, men med hjälp av hundkonkurrens för Dexters del och tydliga riktlinjer och fokus från min sida har vi fått med oss både handfasta råd och tips kring hur vi kan jobba med detta (och mycket annat för den delen). Instruktörens avläsning om Dexters osäkerhet och mentala stress har gett mig olika perspektiv och teorier att utgå ifrån och efter att ha reflekterat (ja, jag har annammat och förkroppsligat mitt exjobb:)) har jag kommit fram till olika teorier som sedan ska prövas, experimenteras och omprövas i praktiken. För er som undrar är det detta som kallas reflektionscykeln ;). Jag har därmed med mig mer än enbart ett jaktligt tänk från kursen och jag tror att det är det som gör att jag också värdesätter denna intensivkurs otroligt mycket. 

Sista passet (om jag kommer ihåg rätt) bjöd på line up och här kan jag bara dra paralleller till sitsträning på lina till häst. Förarträning på line up utan hund hade här varit en bra idè för en förvirrad själ. En förvirrad Maria och Dexter på linjen är icket en överdrift, men även detta en otrolig erfarenhet att bygga vidare på och jag tror även att det löste upp lite mentala knutar hos oss båda. Ibland är det bra att bara slängas in och tvingas tänka och handla parallellt. Det blev bättre och bättre allt eftersom, speciellt under söndagen och förutom en direkt erfarenhet gav det även en bild av hur en jakt går till, vilket även var ett av syftena. Förutom line ups tränades det även målbilder och lite dirigeringar, vi fick även lite skotträning. Vid det här laget var både hund och förare ganska trötta mentalt, därav tror jag skotten blev lite väl mycket. Detta korrigerades under söndagen och Dexters skottberördhet kommer nog sig av en dos förväntning och min skottosäkerhet vilket skapar mental stress hos oss båda. Det är generellt först efter tredje skottet (kanske när jag börjar slappna av?) han börjar klänga och varva och jag har även här fått en klar bild över hur vi kan jobba vidare. 

Som avslutning på lördagskvällen blev det en riktigt god middag med en alldeles utsökt efterrätt och efter nåt glas vin var det sängen nästa. 

Söndagen bjöd bl a på line ups, markeringsövningar, målbilder, närsök och hoppning över fårstängsel. Här åkte kameran fram och här kommer ett axplock:


      
Broder D väntar på bollen som ska kastas till vänster och till höger. 






Närsöksövning:  När hunden sitter framför föraren och bollarna är kastad, håller föraren upp handflatan, ev förstärker med kontakt/stoppsignal på pipan, visar sedan med handen mot det håll bollen som ska apporteras ligger och när hunden visar intresse kommer sök-sök signalen. Ev kan det även förstärkas med ett nej till den boll som inte ska apporteras.

         
Disse har hittat bollen och nu i full fart mot matte


Elda direkt in med bollen. Elda som tillsammans med kullsystern Vilja med respektive hundförare bjöd på många otroligt lärorika mentala bilder, jag lärde mig minst lika mycket genom att titta och studera bl a dessa ekipage. De är en fröjd att se i arbete!


Snygge Emil på ingång med bollen i högsta hugg


Även Gucci på väg till sin duktiga matte


Så här kunde det se ut: bollen kastas, fina Ronja fokuserar..


..och hittar bollen 

Som avslutning på helgen som bjudit på så många gobitar i form av god mat, gott sällskap, duktig instruktör, fina marker, duktiga hundar och förare samt teoretiska implikationer blandat med praktiska genomföranden, fick hundarna hoppa över ett fårstängsel. Nedan Jenny och Diesel in action.    





Fulla med inspiration, minnen och framförallt trötta hjärnor tog vi oss sedan hem ( ja, vi hittade hem) och nu är det bara att ta tillvara på allt och träna vidare!


Kommentarer
Postat av: Ulla

Vilka fina kort du har från våran trevliga helg.

Om du har några kort där Lina är med får du mer än gärna skicka till mej.

Jag tog ju inte så många kort. Fattar inte varför.



Lycka till med den fortsatta träningen och kommande jaktprov

2009-06-04 @ 21:18:38
URL: http://www.gottigottas.com
Postat av: Jenny.

Nu tänkter jag stjäla lite bilder från dig. Resten får du skicka sen !! Puss !! =0)

2009-06-04 @ 23:25:38
URL: http://jcarpediem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0