So you think you can dance



Dans är väl inte mitt starkaste ämne, främst kanske för att jag är osmidig och stel, dock har jag "hittat" ett efterlängtat återseende i "So you think you can dance". Tyvärr slungades jag direkt in i finalen då jag totalt missat att det ens har gått på tv, och har således denna säsong bara sett två avsnitt. Men å andra sidan, vilken final! Jag har skrattat, gråtit, fascinerats och imponerats av styrkan, rörelserna, musiken och de underbara dansarna och koreograferna som pressas till, i mitt tycke, det yttersta. Här visar jag således några småsnuttar av mina favoritdanser från finalen, och orkar ni bara se en, se då "Addiction" med Kayla och Kupono ovan, sätt markören vid till 1.10, det är då dansen börjar. Jag fascineras och berörs djupt av det mörka i Mia Michels koreografi där desperation, den fria viljan, makten och styrkan återspeglas i dansen. Amazing.

Vinnaren denna säsong blev Jeanine Mason och klippet nedan visar finalsolot. Jag imponeras av hennes styrka och kroppskontroll, speciellt i piruetten (eller vad den nu heter).



Vad jag också finner intressant och som även binder samman koreografin och dansen, är musiken och hur väl koreograferna hittar rätt. Klippet nedan visar Jeanine och Phillip's hiphop-nummer som speglas av musiken i ren perfektionism.


Kommentarer
Postat av: Susanne

Det är ju det jag har surrat om hela våren!!! Men du får en ny chans snart. Missa inte nästa säsong =) Kram

2009-09-04 @ 08:29:49
URL: http://klumgarden.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0