Trädgårdsröra



Nu när jag ÄNTLIGEN rott mitt exjobb i hamn med mycket god respons och av handledaren föreslaget som ett högsta betyg har jag äntligen fått tid och ro till mitt lilla trädgårdsprojekt. Samvetet har spökat och ogräset har växt. Men idag har jag, trots ordentliga vindar vilket nästintill oundvikligt lett till nackont/huvveiilta, firat med att plantera, plantera om, fylla på, gödsla och pyssla i trädgården. När sista opponeringen varit på universitetet igår, åkte jag på blomsterfärd till Växtriket, Blomsterlandet och storheden och firade med att samla på mig lite perenner. Jag slog också till och unnade mig färska björnbär (som jag köpte på Ica Maxi för 22.90, för att sedan åka till Coop bara för att inse att de där kostade 14.90). Jag handlade även några färska svenska jordgubbar (40 spänn!). Jag längtar så tills jag kan plocka mina egna jordgubbar för inga pengar alls. Jag håller även tummarna för min björnbärsplanta som Jonas så fint plöjde över med gräsklipparen förra året. Det här är tredje året jag har plantan och jag väntar alltså fortfarande på färska björnbär.. Nåja, dessa underbara bär mixades tillsammans med en banan till en alldeles fantastiskt god smoothie som även fruktälskande katten drogs till.. 

Mitt försök till en fin rabatt omgiven av torvblock (dyrt) blev så fint kallad bajshög av Johanna, men tjaa, det tar sig! Idag har projekt jordpåfyllning startat samt omplantering av perenner jag inte visste att jag hade. Nu hoppas jag att det blir mer enhetligt med färg, form och höjd. Jag hoppas nu att blommorna sprider sig och frodas så där som Anitas blommor gör. Mina nykomlingar från igår har också blivit planterade och jag har även varit noga med att sätta lapparna bredvid så att jag vet vad jag har. Jag inser här att jag haft en liten förkärlek för nävor och flox av alla dess slag, fina, marktäckande och tåliga. 


Mossflox

Jag har även gödslat med äkta kobajs från Trundön som legat i en säck i två år så jag hoppas att de ska få lite skjuts. Tyvärr gödslade jag även lite kring jordgubbsplantorna, bara för att sedan sätta mig ner och läsa i Vi i Villa att man ska vara sparsam med att gödsla på våren då bären kan få lite fadd smak (gällde främst smultron men även jordgubbar).  Nåja, lite näring ska de väl kunna tåla (och behöva).

Nu är det bara att hålla tummarna för ett bättre blomår än förra året då nästan ingenting ville ta fart (förutom brännässlorna som verkade trivas ypperligt). Jag håller tummarna att denna blomma återkommer i år, vet inte vad det är för någon och jag har ingen "efterbild". Fin verkar den vara iallafall.


Kommentarer
Postat av: Veronica och Liva

Hej ..Så fina kort du tar..!

Ni verkar haft en toppenhelg i Pålkem..

Ha det så bra / Veronica

2009-06-10 @ 21:36:20
Postat av: T

Jag hoppas att du kommer på besök, kanske till veckan? Fast jag kanske inte vågar rida när du ser, får prestationsångest nanting, speciellt om det är nån som kan rida. Då kryper alla hjärnspöken fram.



Puss och kram!!!

2009-06-11 @ 09:35:03
URL: http://theressorvag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0