Å ena sidan, å andra sidan



Med tanke på det något tungsinta och förvirrande inlägget nedan bör det tilläggas att det är rätt frustrerande att alltid väga för och nackdelar, olika perspektiv, vad som ligger bakom (motiv) samt vilka faktorer som påverkar. Analys och konsekvensanalys. Jag söker ständigt. Å ena sidan å andra sidan gånger 10. Och ibland måste jag också välja. Att inte tänka och analysera så mycket, bara handla. Det har alltså inte snurrat om helt. Vissa dagar är bara svårare än andra.

Jag har iallafall valt att försöka få igång hjärnan igen med lite kuriosa i form av en liten universitets-B-plan då magisterkursen fått stå tillbaka ett år pga en reservplacering. Kursen heter "Barnen i naturen" och således otroligt intressant. Alltid kan man bli lite klokare, lite mer förstående av omvärldens system. Biologi, kemi, fysik och ekologi är samlingsnamnen och även om jag för närvarande känner mig rätt hjärntvättad så känns det ändå bra att kunna gå upp i något, släppa tankarna lite och fördjupa mig i något konstruktivt. Rikta och skärpa upp hjärnan lite vilket verkligen behövts, den har legat på sparlåga ett tag. För att förklara något rätt komplicerat på ett enkelt sätt krävs en förkunskap, en fördjupning, en förståelse, förtrogenhet och en färdighet som i sin tur kan kopplas till den nivå exempelvis barnet befinner sig. Att hitta kärnan i det hela. Därför koncentrerar jag mig för närvarande att försöka förstå olika fenomen och grunder på molekylnivå.

Detta har jag kommit fram till hitills:

  • Vatten är exeptionellt och en källa till allt liv. Kan jag vatten kan jag härröra till så mycket annat.
  • Molekylmodellerna är ett system upptättat av människan för att skapa förståelse, en molekyl ser inte ut så som den modell den utger sig för att vara. Skit. Jag såg framför mig hur små små små saker med musse pigg-öron svävar omkring, en rolig grej liksom. Men så roligt var det tydligen inte även om det är ett intressant system som förklarar mycket och gör det mer förståeligt.
  • Om man är ute i sista minuten med en examinationsuppgift (och word desstutom strular till max) kan man alltid fråga eniro 118 118. Allt jag ville ha var lite riktlinjer för hur jag kunde tänka och om jag var på rätt spår i mitt resonerande kring om röken vid en förbränning av 1 dl sprit (som väger 90 g) väger mer, mindre eller lika mycket som spriten. Detta får jag till svar: "Hejsan! Din spritfråga är mycker svår att hitta svar på och vi erkänner oss besegrade och bjuder dig på ett nytt SMS inom 10 minuter! Mvh Eniro 118 118". Tack tack. Mycket givande.
  • Oordning uppstår av sig självt, ordning kräver energi. Så sant, så sant.
  • Det där om att bin inte sticker husfolk är bullshit. Det är MIN säng, MINA täcken och jag vill INTE bli stucken i armen vid läggdags!!! Biologisk rangordning my ass.


Kommentarer
Postat av: Moster Sola

Stackars liten. Jag förstår din känsla för bin. Men se det från biets synpunkt. Nog skulle du stickas om ett bi lade sig på dig.

Kram från moster

2010-12-06 @ 12:33:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0