Butikförsäljarnas skräck



I höst hittade jag ett par vinterskor. Ordentliga. Varma. De sa Maria. Sen hittade jag ett par höstskor. Otroligt, jag som aldrig hittar skor som duger och har alla kvaliteèr jag är ute efter (får inte klämma, har smala vader så de måste passa någorlunda, måste ha ordentlig sula, kunna klara av halka, vara varma och torra, de ska andas,  de ska vara snygga, får inte kosta skjortan osv). Mamma skickade en gång Johanna för att köpa skor med mig för hon var så less. Min svärmor suckar varje gång jag har varit på jakt efter skor. Hon vet också hur hemskt det är. Det är ingen lek för fröken Maria att hitta skor. Så efter att ha hittat BÅDE höst-och vinterskor trodde jag att jag äntligen skulle klara mig från att vara "butikförsäljarnas skräck". Men icke. För sen var det en ordentlig vinterjacka som behövdes. Detta var kraven:

*Svart (måste passa till skorna)
*Måste jag betala ordentligt så ska det vara en jacka som håller i 10år, minst
*Den  ska vara nästintill vattentät, de senaste vintrarna har det mest varit blötsnö och regn
*Vindtät är ett måste
*Köper jag en vinterjacka så ska den självklart vara varm
*Den ska samtidigt andas då jag fryser fort men har lätt för att svettas så fort jag rör mig
*Jag köper inte " det beror på hur du är klädd under, har du lager på lager och ordentligt under så är den varm".
 Jag ska kunna springa till bussen och se kunna vänta i 20 min utan att behöva frysa. Och ha samma jacka hela tiden.    Sen ska jag kunna vara utelåst i 1 timma i samma jacka. Med vanliga kläder under. För när har man med sig två olika jackor och ombyte?
*Den ska passa till mina skor
*Den ska ha ordentlig dragkedja för jag (liksom min far) är hopplös på att dra sönder kedjorna
*Den får inte vara styv eller knasig i kragen, jag har ingen strutshals. Är den för öppen i kragen är inte det heller bra för då blåser det in och då blir jag kall oavsett hur varm jackan är. Halsen är viktig
*Helst får den ha ordentliga muddar så att handlederna hålls varma. Fryser väldigt lätt om händerna
*Jackan får inte vara för kort, den måste gå över rumpan, annars fryser jag
*Jackan får inte vara för bullig, då drunknar lilla jag

Detta har jag alltså kommit fram till att jag, efter 26år, behöver. Jag har tidigare tyckt att det finns så många bra jackor nuförtiden och tänkte innan min jacka-jakt att detta skulle nog gå bra. Jag satte ett pris på ca 2000kr och tyckte att då borde jag få en riktigt bra jacka som uppfyller många av mina krav. Jo pyttsan. Det började på intersport i Piteå. Säljaren, som var mycket bra, skrattade gott åt mig och påpekade att det var bra att kunden vet vad den vill ha. Undrar om han innerst inne svor över mig efter ett tag..  Sen blev jag lite upprörd hur man uppe i Norrbotten, Piteå säljer en "vinterjacka" som har mindre foder än min höstjacka. Då kallar man det inte vinterjacka. Detta disskuterades. Det var där. Sen ringde jag till Stadium i Luleå som enligt internet skulle ha en hellyhansen vinterjacka som såg fin ut. Jodå, den skulle komma in. Jag frågade om den var varm. Jaa, det är ju en vinterjacka så.. Sagt och gjort, jag åkte in till Luleå. Nä. Den var inte en vinterjacka enligt mina mått den heller. Det fanns en helly i dun, men den var plufsig, såg inte vattentät ut och ja, antagligen är priset baserat på märket. Den kostade 2000kr. Sen hittade jag en peak. 3700kr. Nä. Men den började någorlunda likna den jacka jag var ute efter, men priset.. nä. Då gav jag upp. Den dagen. En dag på storhedens intersport hade samma resultat. Svärmor skrattade och suckade, mamma skakade på huvudet.

 Så var dagen D kommen. Ska jag ha en vinterjacka eller ska jag gå nästintill naken med bara vinterskor på fötterna?

Det började med en utfrågning av material på Stadium. Stackars tjej. Och helly hansen-jackan var inte så bra, jag visste ju det. Visserligen hade den dun, men den var inte vattentät och även om hon sa att den ofta tål mer än vad man tror, sa hon samtidigt att hon inte kan garantera för den utgör sig ju inte att vara vattentät. Till nästa ställe och ny försäljare. Hittade en Altitude 8848 som var gode snygg, den var vattentät upp till 10.000 pelare (gortex har 20 000), den hade dun och andningsfunktion. Men dyrare, 3000kr. Jag som tyckte att 2000kr var dyrt. Efter utfrågning här också så vandrade jag vidare. Till en vildmarksbutik. Jag förvarnande säljaren vad han skulle ge sig in på, och han suckade lättat när jag gick. Från att bombsäkert ha sagt att "nog ska vi hitta en jacka till dig" till "ja, du... då har vi nog inga fler..." Så till försäljaren av fjällräven. Snygg jacka, men hur mycket ska det estetiska få bestämma? När jag som praktiker är ute efter en funktionell jacka i alla väder och kläder? Tydligen finns den jackan inte i min prisklass iallafall. Fjälläven var "vattentät" upp till 5000 pelare, den var vindtät men inte samma kraftiga tyg som Altitude på intersport. Den var dessutom av syntetmaterial vilket gjorde att den andades mindre. Och här var då dilemmat:

*Dun eller icke dun?
*Snygg kontra funktion, vad väger tyngst?
*Dun-andas, syntet-andas men inte lika mycket
*Varm kontra halvvarm, varm för varm?
*Ordentlig krage eller underbara muddar?
*Priset på de båda var detsamma (sen visade sig att jag fick studentrabatt på den jacka jag köpte så den blev 400kr billigare. Men det visste jag inte då)

Puh! Efter telefonkonferans med mamma, Johanna och Jonas så bestämde jag mig för att pröva den på intersport igen. Känna efter. För trots allt var det den jackan som var mest praktisk. Kanske. Förvarnade den nya försäljaren även här. Och han lyssnade på mina dilemma, jag vet inte hur många gånger jag sa..men samtidigt.. och å andra sidan.. Han skrattade lite, nickade, log lite, suckade nog lite inombords han också, men lyssnade och höll med. Efter alla turer så borde jag veta vad det mesta handlar om. Han behövde inte säga så mycket. Då såg jag att det gick att dra i gummisnodden längst ned. Prövade och, VOILA! Den blev snygg. Saken var klar. Efter en systematisk utgallring så blev det till sist Altituden 8848. Och med studentrabatt också. Fantastiskt!


Så nu, alla försäljare, dröjer det förhoppningsvis några år innan nästa omgång. Andas, njut och le. För nu är jag vinterrustad och ska klara detta väder:



För ni kommer väl ihåg? "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"!



Kommentarer
Postat av: Josefin

Åh vad jag känner igen mig! Har dock inte ditt tålamod så det blev en jacka som kommer att hålla två år (max) och jag misstänker att den inte är så bra mot regn. Eländigt vinterväder.

2008-11-10 @ 16:01:06
URL: http://sprakkonsultjosefin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0