Människovärme



Jag förundras över vilken människovärme och önskan att hjälpa till som finns "ute i bushen". Trots långa avstånd och avskildhet. Under nyårsafton var stormen som bekant inte att leka med, träd föll över vägar, elen försvann och det blåste riktigt friskt på sina ställen. När jag var ute med Dexter på gården i Iggejaur kom det förbi en karl med traktor som stannade och surrade lite. Han hade hört på radion att det fallit ett träd över vägen mellan Malmisjaur och det riktiga Iggejaur. Vårt sk Iggejaur heter egentligen Heden enligt kartan, men Iggejaurskylten har tidigare stått vid vårt hus pga rälsbussens station som ligger några kilometer bort och jag har svårt att bryta gamla vanor... Riktiga Iggejaur ligger några mil bort. Jag fick inte klart för mig var denna karl bodde, men iochmed att det är en mil till vår närmsta granne, antar jag att han bor någon mil från oss, dock vet jag inte åt vilket håll. Efter att ha hört på radion om trädblockeringen, hade han tagit sin traktor och motorsåg och givit sig iväg för att ta bort det. Vi snackar resväg, med traktor. På nyårsafton. I stormen. 

Det snöade lite lätt några minuter senare under nyårsafton och vips körde plogen förbi, två gånger. Idag knackade det på dörren och på bron stod en annan karl med ett kuvert i handen. Det var adresserat till mamma och var från telia. De hade fått det till riktiga Iggejaur och tänkte att det nog var vi som skulle ha det. Vi har varit i huset i två dagar. Det är inte ett året-runt-boende direkt. Imponerande och tänkvärt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0