Gud bestämmer...



Nä, det är Gud som bestämmer dagarna, Gud bestämmer allt sa en pojke idag när vi samtade om kungen verkligen kan bestämma allt och få som han vill. Jag som inte är troende funderade på hur han resonerade kring Gud, vad han egentligen menade, hur jag skulle svara och hur jag kunde utmana hans tankegångar och funderingar. Jag fick fundera ett tag innan jag insåg att han menade att Gud bestämt dagarnas namn. Mycket riktigt, det var det han menade, plus att Gud faktiskt också bestämt i vilken ordning de ska komma. Så nu, kära vänner, enligt skapelseberättelsen har Gud bestämt att det idag är fredag, ett bra beslut av Gud tycker jag. Vi har helgen framför oss och jag själv har bestämt att det blir en kurereringsbar vinkväll imorgon och en vilodag på söndag. 

Barnen och jag samtalade även om att ibland kunna argumentera för sin sak, och tyvärr räcker det inte alltid med att bara säga "därför att" och sedan sätta punkt. Det är tur att jag lever som jag lär. Kureringsbar är för övrigt mitt eget ord som jag bestämt mig för att använda som en synonym för bota, hela, behandla (www.synonymer.se) och det är precis vad jag ska göra, med hjälp av goda vänner såklart. För det bestämmer jag. Det är ungefär som när jag var liten och bestämde att jag faktiskt fick prata hur jag ville. Spelar roll att ingen annan förstod vad jag menade... Eller som den gången när jag hittade på egna svordomar för det var fult att svära. Eller när jag....

Jag passar härmed på att önska trevlig helg och vill samtidigt skicka en bedjan och önskan till Solen, snälla kom fram sådär strålande igen, jag är less på grått och mulet väder!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0