Bin vs getingar



För något år sedan klättrade jag uppför stegen, pinne för pinne, darrandes och med RADAR i högsta hugg. Jag hittade ingångshålet i väggen och tömde Radarflaskan rakt av. Det var då.

I år har jag troligtvis blivit med bin. Mycket trevligare husdjur än dessa eländiga getingar. Bina verkar inte alls intresserade av varken mig eller att komma in i huset (förutom då vid taket där de har sitt bo). Dörren kan stå öppen, de har sitt bo rakt ovanför men ingen vill ens in och kika. De surrar och vimlar vid taknocken och de lever ett hektiskt liv men de flyger aldrig nära, det är snarare ganska rofyllt att sitta och titta på när de flyger och samlas i sitt bo. De är mindre och vänligare helt enkelt. 




Visste ni te x att när säsongen är slut dödar honorna alla drönare (dvs hanarna vars enda uppgift är att befrukta drottningen)? Iallafall hos de bin som lever i samhällen. Och att alla arbetarbin är honor (sterila sådana)? Bina hålls i chack av de feromoner Drottningen sänder ut och hon ger även order om vad som ska samlas (ex äppelblommor). Drottningen å sin sida får dock se upp om hon blir för gammal eller sjuk, då drar arbetarbina upp en plan pga att Drottningens feromoner inte räcker till. Arbetarbina ser ut en lämplig larv och föder upp den med den bästa födan. Den larv som får tillräckligt med mat blir fertil, blir således Drottning (enkelt va?) och sedan lever den sittande drottningen farligt. Rent slagsmål kan to m uppstå..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0